index.php

Fixeren

Het fixeren van je tekening betekent dat je met een fixatiespray je tekening gaat insprayen. Pastel is een kwetsbaar materiaal. Als je per ongeluk met je hand langs de tekening gaat, dan veeg je de tekening uit. Ook blijft je pasteltekening afgeven. Door te fixeren zal de tekening minder afgeven en daardoor minder kwetsbaar zijn.

Nadelen

Zelf heb ik nooit een pasteltekening gefixeerd. Ik was altijd bang dat dit de kleuren zou aantasten, want ik las dat dit andere tekenaars was overkomen. Ik heb het ook nooit nodig gevonden, omdat ik alle tekeningen inlijst achter glas en daarmee ook de tekening bescherm.

Voordelen

Fixatief zorgt er voor dat je je tekening minder kwetsbaar maakt voor uitvegen. Daarnaast wordt fixatief gebruikt in de tussenlagen als je papier verzadigd is geraakt. Door het in te sprayen met fixatief kan je er vervolgens op verder tekenen.

Pastelkrijt werkt lekker snel en veegt makkelijk uit, maar het is lastig om daar met pastelpotloden overheen te tekenen. Door je laag pastelkrijt te fixeren, kan je er met pastelpotloden op tekenen.

Welk fixatief?

Er zijn heel veel merken fixatief. Hierdoor is het lastig om een keuze te maken. Ik heb zelf geen ervaring met fixatief dus ik heb Lonneke van Lonneke Grimbergen Art gevraagd of ze het Pastel Revolution wilde uitproberen! Hieronder lees je haar uitgebreide recensie!

Pastel Revolution – recensie door Lonneke Grimbergen Art

Er is weer een nieuw fixatief op de markt, en alles wat nieuw is willen we natuurlijk graag uitproberen. Clairefontaine maakt het extra spannend, ze beloven namelijk dat hun Pastel Revolution™ fixatief anders is dan alle andere: “Freeze the pigments and rework them according to your needs!”. De kleuren zouden niet veranderen na het aanbrengen, het zorgt ervoor dat het oppervlak bewerkbaar blijft tot in de eeuwigheid, het laat geen hinderlijke glans achter en het beschermt het werk omdat de pigmenten niet meer kunnen uitvegen. Een wondermiddel, tovenarij! Nou ja dat dacht ik tenminste toen ik de beschrijving las. Dat is precies waar iedere pastel artist op zit te wachten. Alleen zijn we inmiddels niet meer zo goedgelovig, zeker wat het stukje ‘verandert de kleur niet’ betreft. Alleen al een druppel water kan de kleuren donkerder maken in je tekening – iedereen die weleens iets te enthousiast het stof weggeblazen heeft zal weten wat ik bedoel. Hoe dan ook wil je het natuurlijk toch graag proberen, want wie weet omzeilt deze spray wel de wetten van de natuur.

Op het eerste gezicht

Van Realisme in Portret mocht ik hem testen. Ik heb de kleine pomp vernevelaar van 200 ml, deze kan je met je vinger indrukken. Ik moet zeggen, toen ik hem voor het eerst zag was ik al meteen een beetje verliefd. Mijn vorige partner was namelijk de Royal Talens 064 Concentrated Fixative voor Pastel, een licht ontvlambaar type met aerosol. Daar wil je eigenlijk alleen buiten mee werken, want de dampen slaan direct op je longen en het duurt even voordat die weg zijn. De tekening blijft ook
nog lang na geuren. Pastel Revolution daarentegen is een stuk compacter en werkt niet op gas. Hij ruikt een stuk frisser en ik kreeg geen last van mijn luchtwegen. De geur is na het sprayen ook snel verdwenen.

Mijn ervaring

Hoewel dit flesje van Clairefontaine een stuk minder macho is heeft hij nog wel mooie praatjes die je met een korrel zout moet nemen. Óók Pastel Revolution fixatief verandert de kleuren. Ze worden donkerder en doffer. Desondanks is het kleurverschil wel minder groot dan bij het fixatief van Talens. Uit ervaring weet ik dat je een pasteltekening niet moet fixeren als je de oorspronkelijke kleuren wil behouden. Dat betekent dat iedere tekening ingelijst moet worden voordat deze wordt verzonden of
opgehangen. Nu heeft pastelmat gelukkig al de bijzondere eigenschap dat het de pigmenten veel beter vasthoudt dan ander papier, waardoor de schade minder groot is wanneer je de tekening toch per ongeluk aanraakt. Wat me ook meteen opviel was dat dit flesje een stuk zuiniger is in gebruik. Na een paar spraytjes zat het pigment al vast. Heel fijn dus, want de bus van Talens maakt eerst enorme gaswolken voordat er wat blijft plakken – wat een uitslover. Voor mij was dit al iets wat de doorslag gaf, bij een duurzaam bedrijf hoort ook een zo duurzaam mogelijk fixatief. Met ‘hinderlijke glans’ bedoelen ze vast de plaklaag die fixatieven achterlaten. Pastel Revolution heeft dat inderdaad niet. Het droogt vrijwel direct op en je kan dus ook weer snel aan de slag met je tekening als je dat zou willen. Je ziet het ook niet zitten, met de bus van Talens had ik toch wel het idee dat er een heel dun lijmlaagje op mijn tekening zat.

Na behandeling met het fixatief heeft het oppervlak een interessante textuur gekregen. Je ziet duidelijk dat de pigmenten verzonken zijn in het papier (in mijn geval pastelmat), het ligt er niet meer bovenop. Hierdoor worden er ineens minuscule gaatjes zichtbaar die kennelijk niet goed bedekt waren met krijt. Het oppervlak voelt tegelijk zowel zacht als ruw – en ja, de pigmenten zitten zo goed vast dat je er met je vinger overheen kan voelen. Maar hoe gebruik je Pastel Revolution als het de kleuren tóch nog beïnvloedt? Ik gebruik hem zoals ik dat altijd heb gedaan met fixatief: Om mijn ‘onderschildering’ te fixeren. Met mijn onderschildering bedoel ik mijn eerste lagen krijt voorafgaand aan detailwerk. Met dit fixatief kan ik de onderschildering vrij dik opbrengen, en na het sprayen is die weer bewerkbaar. Voor mijn tekening van de merel heb ik de onderschildering met PanPastel gemaakt – zonder fixatief wordt het
oppervlak al snel te glad om lekker overheen te tekenen met pastelpotloden, maar nu is dat probleem opgelost. Op deze manier kan je dus nog meer laagjes aanbrengen.

Conclusie

Ik ben blij verrast met deze nieuwkomer. Hij voldoet niet helemaal aan de beschrijving op zijn profiel, maar we zijn toch een match en hij mag blijven. Echt een uitkomst voor de pasteltekenaars die graag in heel veel lagen werken en daarbij gebruikmaken van verschillende merken en types pastel. Door deze spray tussendoor te gebruiken wordt je oppervlak weer een stuk beter bewerkbaar. Voor het fixeren van het eindresultaat zou ik hem afraden. Daarvoor kan je beter een lijst gebruiken.

Nog wat tips: De Pastel Revolution kan gaan druppen bij gebruik, maar dat hebben ze geloof ik allemaal.
Zolang de spuitmond schoon is en je hem kort en krachtig indrukt heb je daar het minst last van. Voordat je je tekening gaat fixeren eerst héél goed al het losse stof wegblazen, én eventueel je achtergrond schoonmaken met een kneedgum. Het fixatief ‘blaast’ anders je pigmenten naar gebieden waar je het niet wil hebben, en vervolgens zit het vast.

Tekening gemaakt door Lonneke Grimbergen Art!

Uitproberen

Wil je het zelf gaan testen? Probeer altijd eerst op een testblaadje uit of je het gewenste resultaat krijgt met de fixatief. Maak na het sprayen de spuitkop goed schoon, zo voorkom je de volgende keer spetters.

Het nieuwe fixatief Clairefontaine Pastel Revolution is te koop in de webshop!

> Fixeer jij je tekeningen wel eens?

Thuiswerken

De afgelopen maanden ben ik bezig geweest om thuis een fijne werkplek te creëren. Wat is het leuk om daarmee bezig te zijn! Zo’n fijne plek motiveert gelijk om te gaan tekenen. Herkenbaar? Ben je op zoek naar tips? Lees hieronder mijn ideeën voor een fijne werkplek!

Vraag jezelf af of je graag in gezelschap tekent of liever in alle rust alleen zit. Heb je een kamer vrij in je huis of maak je een eigen hoekje in de woonkamer? Ik ben voor het laatst gegaan, want ik vind dat gezelliger.

Tekentafel

Om te beginnen heb je een bureautje nodig of een mooie tekentafel. Je kan een hele grote tekentafel aanschaffen. Of je haalt een kleine tekentafel die je op je bureau kan zetten. Als je veel achter elkaar tekent op een dag dan is een tekentafel beter voor je rug.

Daglichtlamp

De dagen zijn alweer korter geworden en daarom is een goede lamp wel noodzakelijk om vaker te kunnen tekenen. Een goede daglichtlamp geeft helder licht en kan je het liefst in allerlei standen zetten: van feller naar minder fel en de lamp beweeg je naar een bepaalde hoek. Ik werk zelf graag met de Slimline daglichtlamp zoals hierboven is afgebeeld.

Opruimen

Heb je al aardig wat potloden en andere tekenspullen verzameld? Dan is het fijn om daar wat overzicht in te creëren.

Sorteer bijvoorbeeld je potloden op kleur of op merk. Ik zelf doe de potloden nooit meer terug in de doos, omdat het iedere keer veel werk is om het zo terug op volgorde te leggen. Bovendien staan al die bakjes met potloden erg leuk op je bureau!

In deze categorie vind je alles op het gebied van opbergen!

Hieronder zie je mijn werkplek thuis in de woonkamer!

Inrichten

Je kan ook op zoek gaan naar een mooi kastje met grote lades waar je je tekeningen in kan bewaren bijvoorbeeld dit kastje van de ikea.
Zelf vind ik een roltafel ook wel erg handig. Veel hiervan is ook tweedehands te koop.
En met wat mooie plantjes maak je je werkplek helemaal af!

>Heb jij ook een fijne werkplek of tips? Vertel erover in een reactie hieronder!

Ik kan mij er altijd een beetje op verheugen om de tekening in te lijsten of te laten inlijsten. Het maakt je tekening helemaal af!

In mijn webshop kan je sinds kort ook een aantal maten lijsten met museumglas vinden.

Blikvanger

Een passend passe-partout en lijst voegen echt wat toe aan het eindresultaat. Het staat professioneler, maar het kan de kleuren van je tekening ook versterken. Een gekleurd, maar ook wit passe-partout doet dit door een bepaalde kleur in de tekening meer naar voren te halen. Met museumglas zorg je ook voor heldere kleuren doordat dit ontspiegeld glas is.

Bescherming

Een tekening is kwetsbaar en je wilt deze graag zo lang mogelijk mooi houden. Een lijst met glas kan daarvoor zorgen. Het beste kan je gaan voor een passe-partout zodat de tekening het glas niet aanraakt en daardoor geen vlekken maakt. Het glas is ook belangrijk. Museumglas geeft 70% UV bescherming en hierdoor blijven je tekeningen langer mooi van kleur.

Tip: ook ingelijst achter museumglas moet je je tekening nooit in direct zonlicht hangen!

Waar op letten?

Welke keuze?

Vind je het lastig om te bepalen welke kleur passe partout of lijst het beste bij je tekening past? Dan raad ik je aan naar een lijstenmaker te gaan. Een lijstenmaker biedt je veel meer keuze in kleuren passe-partouts en soorten lijsten. Bovendien denkt een lijstenmaker met je mee wat het mooiste zal staan. Het zal vervolgens professioneel worden ingelijst voor je.

Tip: Een goede lijstenmaker is Baspartout in Amersfoort!

>Lijst jij je tekeningen vaak in? Welke lijst heeft jouw voorkeur?

Karisma kleurpotloden

De Prismacolor Premier kleurpotloden hebben een rijke historie. Voorheen stonden ze bekend als “Karismacolor” en zagen ze er heel anders uit. Dit unieke kleurpotlood wordt helaas niet meer geproduceerd. Ze werden in Engeland door het bedrijf Berol gemaakt tot het Amerikaanse bedrijf Sanford in 1995 de productie overnam. In 2005 stopten ze met het maken van de Karisma kleurpotloden.

Tekenaars die altijd graag met Karisma potloden hebben getekend zeggen dat het de beste kleurpotloden ooit gemaakt zijn. Je komt soms nog een tweedehands set tegen en dan wordt er gerust 3 à 4 euro per potlood gevraagd.

Ondertussen denk ik dat er nog wel meer goede merken bij gekomen zijn. Bijvoorbeeld de Caran d’Ache Luminance, Polychromos en de Lightfast van Derwent, maar ook de Prismacolor Premier!

Prismacolor Premier

Hetzelfde bedrijf dat de Karisma productie heeft overgenomen, produceert ook de Prismacolor kleurpotloden.

Prismacolor Premier kleurpotloden tekenen met dezelfde zachtheid als de Karisma potloden. De kleurnummers en namen zijn ook hetzelfde. Je zou kunnen zeggen dat Prismacolor Premier erg op Karisma lijkt.

Sinds een aantal jaar is de productie overgebracht naar Mexico en zijn de potloden heel populair in Amerika. In Europa zijn de kleurpotloden niet minder populair maar moeilijker te krijgen. Sinds kort kun je deze unieke potloden ook bij Realisme in Portret kopen!

150 kleuren Prismacolor

Prismacolor Premier heeft een uitzonderlijk hoog aantal kleuren, namelijk 150! Met de volledige set zou je geen kleuren tekort hoeven komen. Je vind zelfs een aantal neonkleuren, goud en zilver in deze set. Je kunt ze ook in kleinere sets krijgen van 24, 48, 72 en zelfs per stuk.

Prismacolor Premier bestaat uit was. Het is het zachtste kleurpotlood waar je makkelijk mee kunt blenden en daarom ook erg populair. Ze zijn ideaal om te gebruiken voor grotere vlakken zoals wazige achtergronden, maar ook voor details.

Wees voorzichtiger met lagen opbouwen; het papier raakt anders sneller verzadigd door de zachtheid van het potlood. Als het papier verzadigd is zie je na een paar dagen een ”waxbloom”. Dit is een wittig laagje over je tekening. Deze laag kan je met een droge doek lichtjes afvegen. Om waxbloom te voorkomen kan je dit fixatief gebruiken.

Voorzichtig slijpen

Prismacolor moet je net als veel andere potloden voorzichtig slijpen en alleen met een goede puntenslijper slijpen. Doordat Prismacolor Premier uit zachte was bestaat kan het wat breekbaarder zijn. Gebruik nooit een botte puntenslijper! Met een scherpe puntenslijper zul je geen problemen ondervinden. Een tafelpuntenslijper is het meest geschikt, omdat daar je potlood het stevigste in klemt en daardoor het minste kans maakt op breken.

>Teken jij ook graag met Prismacolor Premier? Laat ons weten voor welke onderwerpen jij deze potloden gebruikt!

Verschil met pastelpotlood

Naast de pastelpotloden is het ook heel leuk om met kleurpotloden te tekenen! Deze zijn ook in combinatie te gebruiken. Je kan met kleurpotloden op een laag pastel tekenen, maar niet andersom!

Merken kleurpotloden

Alle merken kleurpotloden hebben verschillende eigenschappen. Onderstaande merken zijn allemaal goed samen te gebruiken. Voor welk kleurpotlood ga jij?

Prismacolor Premier

Prismacolor Premier bestaat uit wax. Het is daarom een heel zacht kleurpotlood waar je makkelijk mee kunt blenden. Dit zorgt er ook voor dat je voorzichtiger moet zijn met lagen opbouwen, het papier raakt sneller verzadigd. Als het papier verzadigd is zie je na een paar dagen een ”waxbloom” dit is een wittig laagje over je tekening. Deze kun je verwijderen door het er lichtjes met een droge doek af te vegen. Om de waxbloom te voorkomen kun je een fixatief gebruiken.
Dit merk heeft een uitzonderlijk hoog aantal kleuren in het assortiment namelijk 150! Dit zijn hele mooie kleuren en komen prachtig uit op papier.

Faber Castell Polychromos

Polychromos is een kleurpotlood op oliebasis. Het is daarom een wat harder potlood dat veel wordt gebruikt voor gedetailleerd werk. Mooie kleurovergangen maak je door voorzichtig de lagen op te bouwen. Om makkelijker te blenden kun je Zest-it blender gebruiken. Ik vind dit potlood heel veelzijdig en makkelijk in gebruik. Ik denk dat het daarom een veelgebruikt potlood is.

Caran d’Ache Luminance

Luminance bestaat ook voor het grootste gedeelte uit wax en is daarom een zacht kleurpotlood. Caran d’Ache staat bekend om het gebruik van hele goede pigmenten waardoor de kleuren prachtig op papier komen. Dit merk je ook bij Luminance, de kwaliteit is hoog, ook van het hout.

Caran d’Ache Pablo

Pablo is een potlood op oliebasis en vergelijkbaar met Polychromos. Ze zijn van ongeveer dezelfde hardheid en hebben evenveel kleuren. Een mooie combinatie als je je kleuren wilt uitbreiden. Met Pablo kun je ook mooie details tekenen.

Derwent Lightfast

Lightfast, de naam zegt het al dit kleurpotlood is 100% lichtecht. Dat betekent dat de kleuren in je tekening lang mooi blijven. Lichtechtheid kan bij de andere merken wel eens verschillen per kleur. Derwent heeft dit kleurpotlood nog niet zo lang geleden uitgebracht en tekenaars zijn er enthousiast over. Het is een kleurpotlood op oliebasis maar tekent wat zachter dan Polychromos.

Koh I Noor Polycolor

Polycolor is een goedkoop merk maar van goede kwaliteit. Het is een potlood op oliebasis en daarom ook wat harder. Je kan er mooie details mee maken.

>Welk merk kleurpotlood is jouw favoriet? Laat het ons weten in een reactie hieronder!

Wil je een cursus volgen met kleurpotloden? Neem dan contact op met Martines Fineart!

Tekenen op Clairefontaine pastelmat

Dit is momenteel het meest gebruikte populairste papier om op te tekenen. Dat is niet gek, want het is ook heel fijn papier om realistische tekeningen op te maken. De eigenschappen van het papier zorgen ervoor dat je zonder probleem meerdere lagen kan aanbrengen, van donker naar licht kunt werken en hele fijne details kan tekenen.

Bekijk voor meer informatie deze blog over pastelmat!

Clairefontaine pastelmat heeft 14 kleuren uitgebracht. Er zitten een paar kleuren bij die je bijna voor alle onderwerpen kan gebruiken. Waarschijnlijk heb jij ondertussen ook een favoriete kleur waar je veel tekeningen op maakt. Bij iedere nieuwe tekening bekijk ik alle kleuren zorgvuldig en leg deze bij mijn foto. Heb jij moeite met het kiezen van de juiste papierkleur? Om je te inspireren beschrijf ik in deze blog bij iedere kleur welke onderwerpen er mooi op staan.

1. Lichtgrijs

2. Grijs

3. Zand

4. Boterbloem

Ik heb nog geen tekening gemaakt op deze kleur. Jij wel? Stuur je tekening in en misschien wordt deze met je naam hier wel geplaatst!

5. Maïs

6. Sienna

Ik heb nog geen tekening gemaakt op deze kleur. Jij wel? Stuur je tekening in en misschien wordt deze met je naam hier wel geplaatst!

Onderstaande tekening is gemaakt door Stephana Petersen!

7. Bruin

8. Bordeaux

Ik heb nog geen tekening gemaakt op deze kleur. Jij wel? Stuur je tekening in en misschien wordt deze met je naam hier wel geplaatst!

9. Lichtgroen

10. Donkergroen

Ik heb nog geen tekening gemaakt op deze kleur. Jij wel? Stuur je tekening in en misschien wordt deze met je naam hier wel geplaatst!

11. Lichtblauw

12. Donkerblauw

Ik heb nog geen tekening gemaakt op deze kleur. Jij wel? Stuur je tekening in en misschien wordt deze met je naam hier wel geplaatst!

13. Antraciet

14. Wit

>Zoals je ziet heb ik nog niet alle kleuren papier gebruikt. Kun jij deze blog verder aanvullen? Stuur je ideeën en/of tekeningen in via: info@realisme-inportret.nl of plaats je reactie hieronder!

Nog een handig hulpmiddel om te gebruiken bij het kiezen van de mooiste papierkleur is de kleurenwaaier! Deze hebben wij met de hand gemaakt om het voor jou wat makkelijker te maken. Te koop in de webshop voor 9,95 euro!

Uitgelicht: Swordfish puntenslijpers

Het idee achter de Swordfish puntenslijper bestaat al een tijdje. Misschien heb je vroeger op school al eens een tafelpuntenslijper gebruikt. Een tafelpuntenslijper heeft een bakje waar het slijpsel in wordt opgevangen en een slinger waar je aan draait om de punt mee te slijpen.

Het leek wel een eeuwige zoektocht: een goede puntenslijper die langer werkt dan één dag. Er zijn ondertussen een paar merken goed uit mijn persoonlijke test gekomen. Één merk bleek echt een uitblinker; Dat zijn de puntenslijpers van Swordfish.

Verschillende soorten

Swordfish heeft een aantal tafelpuntenslijpers uitgebracht waarvan ik er 4 heb uitgekozen voor in de webshop:

Ikon: het meest populaire model, een stevige en goede slijper.
Curve: voor als je ook wel eens dikkere potloden moet slijpen.
Scholar: een puntenslijper voor de fanatieke slijper, deze is het stevigst, heeft het mooiste ontwerp en slijpt ook dikkere potloden.

Gebruik

Bij iedere Swordfish puntenslijper zit een korte handleiding in het Engels. Hierin staat hoe je de tafelpuntenslijper kan bevestigen aan je tafel. Dit is niet perse noodzakelijk, maar kan wel handig zijn!

Het tweede punt is belangrijk! Bij de Curve en de Scholar kun je namelijk de scherpte van je punt bepalen door aan de achterkant aan het knopje te draaien. Als je deze niet goed hebt ingesteld krijg je botte punten en lijkt het alsof de slijper minder goed slijpt. Dus heb je dat gemerkt? Dan kan dit de oorzaak zijn!

Een groot pluspunt

Het grote pluspunt van de Swordfish puntenslijpers zijn de vervangbare messen. Heb je dus een kostbaarder model als de Scholar uitgekozen? Dan kun je deze nog heel lang gebruiken want er zijn vervangbare messen voor te krijgen. Hetzelfde geldt voor de Ikon en de Curve. Alleen de Pointi heeft geen vervangbare messen.

Het vervangen van een mes gaat op de volgende manier:

Aan de achterzijde kan je de slinger met mes losdraaien. Hiervoor draai je tegen de klok in.

Vervolgens houdt je met je handpalm het mes vast en draait de slinger tegen de klok in tot deze los komt. Een versleten mes kan nog best scherp zijn dus gebruik een doekje tussen je handen en het mes!

Bij een nieuw mes hoef je alleen het tandwiel en slinger over te zetten en de slinger opnieuw in de slijper te draaien. Je hebt dan het mes vervangen!

De Swordfish puntenslijper schoonmaken

Om zo lang mogelijk hetzelfde mes te kunnen gebruiken kun je deze het beste regelmatig schoonmaken. Als je merkt dat de slijper de punt van het potlood helemaal niet meer pakt dan heb je waarschijnlijk een punt vast zitten in de slijper. Door de slijper er aan de achterkant uit te halen kun je het puntje er vervolgens met een klein scherp voorwerp eruit wippen. Het is soms lastig te zien, maar vaak is een vastzittende punt de reden van het slechte slijpen!

Door pastel en kleurpotloden wordt je mes bot. Sneller dan bij grafiet want kleurpotlood en pastelpotlood laten een laagje achter op je mes. Grafiet haalt dat laagje er juist af. Het mes kun je dus zo lang mogelijk scherp houden met een grafietpotlood, het liefste een houtloos potlood voor het beste effect.

Voordelen van de Swordfish puntenslijpers

Waar ik voorheen áltijd gebruik maakte van de dubbele metalen puntenslijpers zie ik nu ook veel voordelen van een tafelpuntenslijper:

swordfish puntenslijper scherpe punten
Swordfish

> Heb jij de voordelen van een tafelpuntenslijper ook ontdekt of slijp je op een andere manier je potloden? Bekijk hier hier een video waarin ik verschillende puntenslijpers test!

Uitgelicht: LuxArchival van Brush and Pencil

Na jaren van uitproberen en testen is het nieuwe papier van Brush and Pencil op de markt gebracht! Alyona Nickelsen, bekend om haar realistische kleurpotloodtekeningen, ontwikkelt zelf haar producten. Ze heeft eerder een productlijn uitgebracht onder de naam Brush and Pencil en brengt nu papier uit om dit alles compleet te maken!

Ik was al een half jaar (on)geduldig aan het wachten tot ik het kon uitproberen. Dit papier zou namelijk niet alleen voor kleurpotlood super geschikt zijn (ook aan alle recensies te lezen), maar je kunt er ook met pastel of houtskool op werken.

Kwaliteiten

Even op een rijtje de kwaliteiten van dit papier zoals het op de verpakking staat:

· Wit (gebroken wit)
· Structuur: 400
· Archival and is compliant with ISO 11108
· De structuur is gedrukt op 100% katoen
· Zuurvrij
· Lignine-vrij
· Zal in 100 jaar niet geel, donker, broos worden of verslechteren
· Oppervlakte van het papier is egaal en consistent
· De structuur kan goed tegen gummen of andere bewerkingen
· Het papier krult niet
· Je kan er droog en nat op werken en het het pakt 30+ lagen van: kleurpotlood, pastel, houtskool of grafiet

Test één!

Ik ben dit papier in eerste instantie gaan testen door er een volledig afgewerkte tekening op te maken. Dit is voor mij de ultieme test om te voelen wat het papier doet.

De eerste laag ben ik gaan op zetten met een roze Derwent pastelpotlood. De kleur knalt mooi van het witte papier en als ik deze laag wil uitvegen ben ik verrast, dat gaat makkelijker dan ik dacht. Het papier heeft namelijk een grovere structuur dan pastelmat, maar het lijkt makkelijker uit te vegen. De volgende lagen met details pakken er makkelijk op en zo ga ik verder met de rest van de tekening.

Mijn eerste conclusie: het papier is mooi plat en trekt niet krom, het laat de kleuren heel mooi uitkomen, de structuur zit mij niet in de weg bij het tekenen, het veegt en blend goed uit, het lijkt wat meer pastelstof te geven.

Test twee!

Om een vollediger beeld te krijgen van de kwaliteiten van dit papier ga ik nog een vergelijkingstest doen met Pastelmat en Uart. Dit zijn ook beide ”sanded papers” en vallen dus onder dezelfde lijn van papier als LuxArchival.

Van links naar rechts: LuxArchival, Pastelmat, Uart. Wat gelijk opvalt is dat Lux als enige plat op tafel ligt.

Nou zul je denken: gaan mijn potloden dan niet heel snel op? Ik denk dat dat niet erger is dan bij pastelmat. Want ik merk dat ik bij pastelmat wat meer laagjes moet gebruiken om het dekkend te krijgen en daarom zal je pastelpotloden op beide papiersoorten even snel gaan.

Als ik de basislaag uitveeg in het papier, merk ik dat dit bij Luxarchival en Uart het makkelijkste gaat, ook in de volgende lagen merk ik dit. Pastelmat lijkt het pastel wat meer in het papier te zuigen. Hierboven zie je de eerste laag van details. Daar zag ik wat ik al in de eerste testtekening dacht te zien. Van links naar rechts: LuxArchival, Pastelmat, Uart. De donkere en lichte kleuren komen op Luxarchival het beste naar voren, ook in de volgende lagen.

Test drie!

Ik heb hierboven in foto’s en tekst proberen duidelijk te maken wat de kwaliteiten zijn van Luxarchival. Om dit wat completer te maken heb ik een korte video gemaakt waarin je de verschillen met Pastelmat en Uart nog eens kunt bekijken.

Conclusie

Luxarchival lijkt meer op Uart dan op Pastelmat, maar ik vind het een verbeterde versie van Uart. Dat komt omdat de kleuren nog net wat helderder naar voren komen op Luxarchival, de witte papierkleur mooier is en het papier niet krom trekt en steviger aanvoelt. Uart heeft daarentegen weer een mooie zwarte kleur papier.

Vergeleken met Pastelmat is het wel anders en dat zit hem in de structuur. De structuur van Pastelmat is gladder en het pastel wordt in het papier getrokken. Bij Luxarchival zorgt de structuur voor veel heldere kleuren en hoef je totaal geen moeite te doen in je volgende lagen om delen weer lichter of donkerder te maken. Bij Luxarchival kun je ook gedetailleerd werken maar het is in het begin wel even wennen.

Dit papier heeft mijn nieuwsgierigheid gewekt en ik wil het ook absoluut met kleurpotloden gaan proberen. Voor de kleurpotloden heeft Alyona een handige blender en fixatief en nog meer uitgebracht. Als je met kleurpotloden op ”sanded paper” werkt voelt het haast alsof je met pastelpotloden werkt. Het heeft dezelfde voordelen: je kan van donker naar licht werken.

>Ik ben ontzettend blij de mooie producten van Alyona straks in mijn shop te hebben en ik hoop daar jullie een plezier mee te doen! Ga jij het uitproberen?

De grote pastelpotloden test!

We hebben 3 nieuwe merken pastelpotloden toegevoegd aan de webshop. We bieden nu 8 merken pastelpotloden los en in sets aan. Dat zijn in totaal 492 kleuren! Om meer duidelijkheid te geven over de verschillende kwaliteiten van deze pastelpotloden heb ik een uitgebreide test gedaan.

Volgorde in de testen: Cretacolor, Faber Castell Pitt, Stabilo CarbOthello, Conté a Paris, Derwent, Koh I Noor Gioconda, Bruynzeel Design, Caran d’Ache

Ik test op: zachtheid, blendbaarheid, kleurafgifte, dekkracht

Daarnaast kijk ik welke wit en zwart pastelpotlood van ieder merk het mooiste uitpakt, met welke pastelpotloden je de scherpste details kan maken en hoeveel pastelstof het potlood achter laat.

Zachtheid

Met zachte pastelpotloden kleur je makkelijker een groter vlak in en met hardere pastelpotloden maak je scherpere details. Ik heb met evenveel druk een laagje ingekleurd met een huidskleur van ieder merk op bruin pastelmat.

Bij het inkleuren merk ik dat bij sommige merken het papier niet direct gedekt is. Vooral bij Faber Castell voel ik dit. Het merk Conté a Paris dekt direct! Ik zou dit potlood dus gebruiken voor grote oppervlaktes. Conté, Derwent, Bruynzeel en Caran d’ache lijken het meeste pastelstof af te geven. Cretacolor geeft het minste pastelstof af.

Vervolgens ben ik met ieder pastelpotlood dunne lijntjes gaan tekenen zonder basislaag, dus direct op het pastelmat.

Cretacolor, Faber Castell Pitt, Stabilo Carbothello, Conté a Paris, Derwent, Koh I Noor, Bruynzeel, Caran d’ache

Ik kan met de hardere pastelpotloden de dunste lijnen maken: Cretacolor en Faber Castell, maar ook Stabilo gaat goed. Conté, Caran d’ache en Derwent vind ik het lastigste om scherpe lijnen mee te maken, al lukt het wel.

Om dit nog verder te onderzoeken ben ik een klein stukje vacht gaan maken op een onderlaag van Panpastel. Het bovenste gedeelte heb ik dun opgezet en de onderkant is een dikkere laag panpastel.

Conclusie: de hardere pastelpotloden maken mooie scherpe lijnen. Maar zodra de basislaag wat dikker is pakken de zachtere potloden iets beter.

Ik ben de pastelpotloden gaan slijpen met een metalen dubbele puntenslijper om te kijken of de potloden goed te slijpen zijn.

Alle pastelpotloden zijn goed te slijpen met een dubbele metalen puntenslijper. Alleen het hout van het pastelpotlood van Derwent lijkt wat harder en daardoor lastiger te slijpen. Al moet ik zeggen dat ik het lastige slijpen ook wel eens bij Stabilo of andere merken heb meegemaakt. Ik had in deze test in ieder geval in 1 keer een scherpe punt bij alle 8 pastelpotloden. Het Conté pastelpotlood is dikker en past wel in het grote gat van de dubbele metalen puntenslijper of in de Derwent pastelpuntenslijper. Dat geldt ook voor Derwent en Caran d’ache. Ik denk dat hoe dikker de stift is hoe makkelijker de punt in de slijper afbreekt. Dus vooral bij de dikkere pastelpotloden slijp ik voorzichtig een korte punt of gebruik ik een mesje.

Blendbaarheid

Pastel heeft als mooie eigenschap dat het zich makkelijk laat blenden, zo kun je mooie kleurovergangen maken. Ik heb op een pastelmat een aantal dunne banen gemaakt en ben dit met een doezelaar naar rechts gaan uitvegen.

Cretacolor, Faber Castell, Stabilo blenden niet ver. Conté a Paris blend het verste, daarna Derwent, Koh I Noor en Bruynzeel. Wat mij opvalt is dat het zachte Caran d’ache pastelpotlood niet eens zo ver uitblend.

Onder deze test heb ik een cirkeltje ingekleurd en ben dit vervolgens met mijn vinger gaat uitvegen.

Cretacolor, Faber Castell Pitt, Stabilo Carbothello, Conté a Paris, Derwent, Koh I Noor, Bruynzeel, Caran d’ache

Cretacolor, Faber Castell vegen niet veel uit. Conté veegt het natuurlijkste uit en meest egaal, daarna Koh I Noor.

Kleurafgifte

Als je een kleur gebruikt dan wil je dat deze ook helder op papier te zien is, ook als je al een aantal lagen op je papier hebt staan. Pastel heeft als mooie eigenschap dat je van donker naar licht kan werken.

Hieronder zie je het witte potlood van ieder merk op pastelmat (antraciet) en rechts zie je dezelfde witte potloden op een zwarte basislaag.

Cretacolor, Faber Castell Pitt, Stabilo Carbothello, Conté a Paris, Derwent, Koh I Noor, Bruynzeel, Caran d’ache

Ik heb de witte pastelpotloden getest op antraciet en daar kwamen mooie duidelijke resultaten uit. Veel pastelpotloden hebben dezelfde kleurafgifte. In ieder geval wat wit en zwart betreft. De gene die er uit springen als witste zijn: Conté en Caran d’ache met Caran d’ache als duidelijkste het witst. Maar ik heb ook een Koh I Noor houtskoolpotlood getest en deze is zowat even wit als Caran d’ache!

Bij de zwarte zie ik bijna dezelfde resultaten. Cretacolor en Derwent zijn het minst zwart, daarna Faber en Stabilo en de rest lijkt heel erg op elkaar. Ook hier heb ik een zwart houtskoolpotlood van Koh I Noor erbij getest en deze is duidelijk zwarter! Links is direct op wit pastelmat getekend en rechts op een onderlaagje wit pastel.

Dekkracht

Aansluitend op de kleurafgifte gaan we nog een stapje verder door de dekkracht te testen. Je wil in meerdere lagen kunnen werken en je kleuren moeten dan nog goed zichtbaar zijn. Ook wil je meerdere merken door elkaar kunnen gebruiken.

We hebben alle potloden afzonderlijk van elkaar getest maar pakken ze ook goed over elkaar?

Alle merken pastelpotloden getest op een laag Stabilo Carbothello bruine basislaag
Alle merken pastelpotloden getest op een laag Conté a Paris bruine basislaag

Ik heb eerst een laag ingekleurd met Conté omdat dit potlood het makkelijkste inkleurt. Daarna ben ik de eerste letters van de merken er boven gaan schrijven met daaronder een stukje ingekleurd. Wat mij opviel is dat van alle potloden de kleuren iets minder fel uitpakken. Conté is prima om als onderlaag te gebruiken maar verwacht niet dat je lichte kleuren daarop nog heel licht uitpakken.

Hetzelfde heb ik gedaan met een stabilo onderlaag. Resultaat: Alle merken komen iets lichter uit op deze onderlaag. Ik vind dit een interessant resultaat, want zo kom je erachter hoe je de merken het beste samen kan gebruiken.

Lichtechtheid en conclusie

Van alle merken heb ik informatie opgezocht over de lichtechtheid. Lichtechtheid betekent dat de kleuren lang mooi blijven op je papier en niet vervagen. Alle merken hebben dit inzichtelijk en hebben een goede lichtechtheid. Caran d’ache is een merk die hier boven uitsteekt.

Cretacolor: harder pastelpotlood, kan daardoor hele scherpe lijnen maken, ideaal voor details, geeft het minste stof af, blend minder goed, mooie kleuren, zwart lijkt meer donkergrijs, slijpt goed maar breekt van binnen snel als het potlood gevallen is.

Faber Castell Pitt: harder pastelpotlood, lijkt op cretacolor maar voelt ‘vetter’, kan scherpe lijnen maken, moeilijker te gebruiken voor het grote inkleurwerk, blend minder goed, slijpt het makkelijkste, breekt minder snel.

Stabilo Carbothello: medium zacht pastelpotlood, goed voor details of basislaag, dus veelzijdig, slijpt prima maar breekt van binnen snel na val.

Conté a Paris: krijtachtig pastelpotlood, kleurt grote vlakken het makkelijkste in, blend érg goed, is lastiger te gebruiken voor hele dunne lijnen, heeft een goede kleurafgifte vergelijkbaar met Caran d’ache, grote slijper nodig door dikte potlood.

Derwent: medium zacht pastelpotlood, zwart lijkt meer donkergrijs, is soms wat lastiger te slijpen door het hout, erg mooi assortiment aan kleuren.

Koh I Noor Gioconda: zacht pastelpotlood, kleurt makkelijk in, ook goed voor details dus veelzijdig, heeft jammer genoeg maar 48 kleuren

Bruynzeel Design: zacht pastelpotlood, kleurt makkelijk in, ook goed voor details dus veelzijdig, heeft jammer genoeg maar 48 kleuren, lijkt op Koh I Noor qua kleurenpalet en zachtheid.

Caran d’ache: zacht pastelpotlood, heeft het witste pastelpotlood en de beste kleurafgifte, mooie huidskleuren en pasteltinten in het assortiment, voorzichtig slijpen met het grote gat van een dubbele puntenslijper of met een radeermesje.

> Deze test is gebaseerd op mijn persoonlijke bevindingen. Ik vind dat ieder merk goed te gebruiken is en zijn eigen kwaliteiten en kleuren heeft waardoor ze ideaal zijn te combineren met elkaar. Wat zijn jouw bevindingen over deze merken? En gebruik jij graag verschillende merken samen in je tekening?

Unison pastelkrijt, de kenmerken en eigenschappen

Ik kwam voor het eerst in aanraking met dit merk toen Emma Colbert haar eerste workshop in Enschede kwam geven. Emma Colbert werkt met Unison pastelkrijt op Velours, Suède of Pastelmat papier en maakt daar de mooiste tekeningen mee. 

Tijdens de workshops lag het pastelkrijt van Unison op tafel en het viel mij gelijk op hoeveel mooie kleuren er tussen lagen. Unison pastelkrijt heeft een heel ander kleurenassortiment dan andere merken. Ze hebben felle kleuren, maar vooral veel subtiele schaduw, licht en pasteltinten. Maar ook mooie natuurtinten zoals veel natuurlijke kleuren groen en bruin, wat ik wel eens mis bij andere merken.

‘’The Natural Earth 1-18 colours in our range are comprised of pure refined Italian earth. So naturally beautiful, subtle and simple.’’ – Unison Colour

Waar ik heel blij van wordt zijn de verschillende sets die ze aanbieden. Er zit altijd een set tussen die je aanspreekt qua kleuren. En dan is het nog erg moeilijk kiezen! Emma Colbert heeft verschillende sets samengesteld met dierenkleuren, maar er zijn ook sets met portretkleuren en landschapkleuren.

Het verhaal achter Unison pastelkrijt

Unison is ontstaan doordat kunstenaar John Hersey maar niet het perfecte pastelkrijt kon vinden en besloot het zelf te gaan maken. Hij vond het pastelkrijt van andere merken te snel breken, geen fijne textuur hebben en hij mistte verschillende kleuren. Jarenlang is hij thuis aan de slag gegaan om een pastelkrijt te ontwikkelen die voldeed aan zijn eisen en wensen. In 1987 heeft hij Unison pastelkrijt gedemonstreerd en mensen waren direct enthousiast. 

unison pastel john hersey

‘’For John, it was a mission to make a world of colour’’ – Unison Colour

Het is klein begonnen, maar al snel werd er uitgebreid naar een grotere ruimte om te produceren en te verpakken. Nog steeds wordt Unison pastelkrijt gemaakt op de oorspronkelijke plaats in Tarset Valley in het prachtige natuurgebied van Northumberland. Er worden ieder jaar een half miljoen pastelkrijtjes verzonden naar kunstenaars over de hele wereld.

Het proces

Unison pastelkrijt wordt gemaakt van de beste pigmenten. Deze worden met uiterste preciezie gemengd tot de juiste kleuren.

Als alle ingrediënten zijn toegevoegd ontstaat er een mooi mengsel die in kleine porties worden verdeeld. Ook dit wordt zo precies mogelijk afgemeten. De porties worden vervolgens met de hand gerold tot krijtjes. De krijtjes verschillen daarom soms van dikte. Als het gerold is dan worden ze afgesneden tot het juiste formaat.

Als de krijtjes zijn gedroogd dan worden ze met de hand gelabeld en in sets gedaan.

De professionele kwaliteit van Unison

De Unison pastels liggen in het hogere prijssegment. Dat komt omdat ze gebruik maken van de beste pigmenten, daardoor zijn ze lichtecht. Ook is alles met de hand gemaakt en verpakt. De prijs-kwaliteitverhouding komt overeen met de tijd en moeite van het produceren van dit geweldige product.

Unison pastelkrijt is verkrijgbaar in allerlei kleuren. Klik hier voor een mooi overzicht van alle kleuren of bestel rechtstreeks vanaf de kleurenkaart in de webshop!

> Heb jij de Unison soft pastels al eens geprobeerd? Laat in een reactie hieronder weten wat je ervan vindt!

Winkelwagen
0
error: Alert: Content is protected !!