index.php

Uitgelicht: Swordfish puntenslijpers

Een tafelpuntenslijper bestaat al een tijdje. Misschien gebruikte je deze vroeger op school al. Een tafelpuntenslijper heeft een bakje waar het slijpsel in wordt opgevangen en een slinger waar je aan draait om de punt mee te slijpen.

Het leek wel een eeuwige zoektocht: een goede puntenslijper die langer werkt dan één dag. Er zijn ondertussen een paar merken goed uit mijn persoonlijke test gekomen, maar er blinkt er duidelijk één merk uit! Dat zijn de puntenslijpers van Swordfish.

Soorten

Swordfish heeft een aantal tafelpuntenslijpers uitgebracht waarvan ik er 4 heb uitgekozen voor in de webshop:

Pointi: een puntenslijper ideaal voor de hobbyist die sporadisch tekent en geen hoge eisen stelt. Een goede budgetslijper.
Ikon: het meest populaire model, een stevige en goede slijper.
Curve: voor als je ook wel eens dikkere potloden moet slijpen.
Scholar: een puntenslijper voor de fanatieke slijper, deze is het stevigst, heeft het mooiste ontwerp en slijpt ook dikkere potloden.

Gebruik

Bij iedere tafelpuntenslijper zit een korte handleiding in het Engels. Hierin staat hoe je de tafelpuntenslijper kan bevestigen aan je tafel. Dit is niet perse noodzakelijk, maar kan wel handig zijn!

Het tweede punt is belangrijk! Bij de Curve en de Scholar kun je namelijk de scherpte van je punt bepalen door aan de achterkant aan het knopje te draaien. Als je deze niet goed hebt ingesteld krijg je botte punten en lijkt het alsof de slijper minder goed slijpt. Dus heb je dat gemerkt? Dan kan dit de oorzaak zijn!

Een groot pluspunt

Het grote pluspunt van de Swordfish zijn de vervangbare messen. Heb je dus een kostbaarder model als de Scholar uitgekozen? Dan kun je deze nog heel lang gebruiken want er zijn vervangbare messen voor te krijgen. Hetzelfde geldt voor de Ikon en de Curve. Alleen de Pointi heeft geen vervangbare messen.

Het vervangen van een mes gaat op de volgende manier:

Aan de achterzijde kan je de slinger met mes losdraaien. Hiervoor draai je tegen de klok in.

Vervolgens houdt je met je handpalm het mes vast en draait de slinger tegen de klok in tot deze los komt. Een versleten mes kan nog best scherp zijn dus gebruik een doekje tussen je handen en het mes!

Bij een nieuw mes hoef je alleen het tandwiel en slinger over te zetten en de slinger opnieuw in de slijper te draaien. Je hebt dan het mes vervangen!

Schoonmaken

Om zo lang mogelijk hetzelfde mes te kunnen gebruiken kun je deze het beste regelmatig schoonmaken. Als je merkt dat de slijper de punt van het potlood helemaal niet meer pakt dan heb je waarschijnlijk een punt vast zitten in de slijper. Door de slijper er aan de achterkant uit te halen kun je het puntje er vervolgens met een klein scherp voorwerp eruit wippen. Het is soms lastig te zien, maar vaak is een vastzittende punt de reden van het slechte slijpen!

Door pastel en kleurpotloden wordt je mes bot. Sneller dan bij grafiet want kleurpotlood en pastelpotlood laten een laagje achter op je mes. Grafiet haalt dat laagje er juist af. Het mes kun je dus zo lang mogelijk scherp houden met een grafietpotlood, het liefste een houtloos potlood voor het beste effect.

Voordelen van de Swordfish puntenslijpers

Waar ik voorheen áltijd gebruik maakte van de dubbele metalen puntenslijpers zie ik nu ook veel voordelen van een tafelpuntenslijper:

puntenslijpen

> Heb jij de voordelen van een tafelpuntenslijper ook ontdekt of slijp je op een andere manier je potloden?

Uitgelicht: LuxArchival van Brush and Pencil

Na jaren van uitproberen en testen is het nieuwe papier van Brush and Pencil op de markt gebracht! Alyona Nickelsen, bekend om haar realistische kleurpotloodtekeningen, ontwikkelt zelf haar producten. Ze heeft eerder een productlijn uitgebracht onder de naam Brush and Pencil en brengt nu papier uit om dit alles compleet te maken!

Ik was al een half jaar (on)geduldig aan het wachten tot ik het kon uitproberen. Dit papier zou namelijk niet alleen voor kleurpotlood super geschikt zijn (ook aan alle recensies te lezen), maar je kunt er ook met pastel of houtskool op werken.

Kwaliteiten

Even op een rijtje de kwaliteiten van dit papier zoals het op de verpakking staat:

· Wit (gebroken wit)
· Structuur: 400
· Archival and is compliant with ISO 11108
· De structuur is gedrukt op 100% katoen
· Zuurvrij
· Lignine-vrij
· Zal in 100 jaar niet geel, donker, broos worden of verslechteren
· Oppervlakte van het papier is egaal en consistent
· De structuur kan goed tegen gummen of andere bewerkingen
· Het papier krult niet
· Je kan er droog en nat op werken en het het pakt 30+ lagen van: kleurpotlood, pastel, houtskool of grafiet

Test één!

Ik ben dit papier in eerste instantie gaan testen door er een volledig afgewerkte tekening op te maken. Dit is voor mij de ultieme test om te voelen wat het papier doet.

De eerste laag ben ik gaan op zetten met een roze Derwent pastelpotlood. De kleur knalt mooi van het witte papier en als ik deze laag wil uitvegen ben ik verrast, dat gaat makkelijker dan ik dacht. Het papier heeft namelijk een grovere structuur dan pastelmat, maar het lijkt makkelijker uit te vegen. De volgende lagen met details pakken er makkelijk op en zo ga ik verder met de rest van de tekening.

Mijn eerste conclusie: het papier is mooi plat en trekt niet krom, het laat de kleuren heel mooi uitkomen, de structuur zit mij niet in de weg bij het tekenen, het veegt en blend goed uit, het lijkt wat meer pastelstof te geven.

Test twee!

Om een vollediger beeld te krijgen van de kwaliteiten van dit papier ga ik nog een vergelijkingstest doen met Pastelmat en Uart. Dit zijn ook beide ”sanded papers” en vallen dus onder dezelfde lijn van papier als LuxArchival.

Van links naar rechts: LuxArchival, Pastelmat, Uart. Wat gelijk opvalt is dat Lux als enige plat op tafel ligt.

Nou zul je denken: gaan mijn potloden dan niet heel snel op? Ik denk dat dat niet erger is dan bij pastelmat. Want ik merk dat ik bij pastelmat wat meer laagjes moet gebruiken om het dekkend te krijgen en daarom zal je pastelpotloden op beide papiersoorten even snel gaan.

Als ik de basislaag uitveeg in het papier, merk ik dat dit bij Luxarchival en Uart het makkelijkste gaat, ook in de volgende lagen merk ik dit. Pastelmat lijkt het pastel wat meer in het papier te zuigen. Hierboven zie je de eerste laag van details. Daar zag ik wat ik al in de eerste testtekening dacht te zien. Van links naar rechts: LuxArchival, Pastelmat, Uart. De donkere en lichte kleuren komen op Luxarchival het beste naar voren, ook in de volgende lagen.

Test drie!

Ik heb hierboven in foto’s en tekst proberen duidelijk te maken wat de kwaliteiten zijn van Luxarchival. Om dit wat completer te maken heb ik een korte video gemaakt waarin je de verschillen met Pastelmat en Uart nog eens kunt bekijken.

Conclusie

Luxarchival lijkt meer op Uart dan op Pastelmat, maar ik vind het een verbeterde versie van Uart. Dat komt omdat de kleuren nog net wat helderder naar voren komen op Luxarchival, de witte papierkleur mooier is en het papier niet krom trekt en steviger aanvoelt. Uart heeft daarentegen weer een mooie zwarte kleur papier.

Vergeleken met Pastelmat is het wel anders en dat zit hem in de structuur. De structuur van Pastelmat is gladder en het pastel wordt in het papier getrokken. Bij Luxarchival zorgt de structuur voor veel heldere kleuren en hoef je totaal geen moeite te doen in je volgende lagen om delen weer lichter of donkerder te maken. Bij Luxarchival kun je ook gedetailleerd werken maar het is in het begin wel even wennen.

Dit papier heeft mijn nieuwsgierigheid gewekt en ik wil het ook absoluut met kleurpotloden gaan proberen. Voor de kleurpotloden heeft Alyona een handige blender en fixatief en nog meer uitgebracht. Als je met kleurpotloden op ”sanded paper” werkt voelt het haast alsof je met pastelpotloden werkt. Het heeft dezelfde voordelen: je kan van donker naar licht werken.

>Ik ben ontzettend blij de mooie producten van Alyona straks in mijn shop te hebben en ik hoop daar jullie een plezier mee te doen! Ga jij het uitproberen?

De grote pastelpotloden test!

We hebben 3 nieuwe merken pastelpotloden toegevoegd aan de webshop. We bieden nu 8 merken pastelpotloden los en in sets aan. Dat zijn in totaal 492 kleuren! Om meer duidelijkheid te geven over de verschillende kwaliteiten van deze pastelpotloden heb ik een uitgebreide test gedaan.

Volgorde in de testen: Cretacolor, Faber Castell Pitt, Stabilo Carbothello, Conté a Paris, Derwent, Koh I Noor, Bruynzeel, Caran d’ache

Ik test op: zachtheid, blendbaarheid, kleurafgifte, dekkracht

Daarnaast kijk ik welke wit en zwart pastelpotlood van ieder merk het mooiste uitpakt, met welke pastelpotloden je de scherpste details kan maken en hoeveel pastelstof het potlood achter laat.

Zachtheid

Met zachte pastelpotloden kleur je makkelijker een groter vlak in en met hardere pastelpotloden maak je scherpere details. Ik heb met evenveel druk een laagje ingekleurd met een huidskleur van ieder merk op bruin pastelmat.

Bij het inkleuren merk ik dat bij sommige merken het papier niet direct gedekt is. Vooral bij Faber Castell voel ik dit. Het merk Conté a Paris dekt direct! Ik zou dit potlood dus gebruiken voor grote oppervlaktes. Conté, Derwent, Bruynzeel en Caran d’ache lijken het meeste pastelstof af te geven. Cretacolor geeft het minste pastelstof af.

Vervolgens ben ik met ieder pastelpotlood dunne lijntjes gaan tekenen zonder basislaag, dus direct op het pastelmat.

Cretacolor, Faber Castell Pitt, Stabilo Carbothello, Conté a Paris, Derwent, Koh I Noor, Bruynzeel, Caran d’ache

Ik kan met de hardere pastelpotloden de dunste lijnen maken: Cretacolor en Faber Castell, maar ook Stabilo gaat goed. Conté, Caran d’ache en Derwent vind ik het lastigste om scherpe lijnen mee te maken, al lukt het wel.

Om dit nog verder te onderzoeken ben ik een klein stukje vacht gaan maken op een onderlaag van Panpastel. Het bovenste gedeelte heb ik dun opgezet en de onderkant is een dikkere laag panpastel.

Conclusie: de hardere pastelpotloden maken mooie scherpe lijnen. Maar zodra de basislaag wat dikker is pakken de zachtere potloden iets beter.

Ik ben de pastelpotloden gaan slijpen met een metalen dubbele puntenslijper om te kijken of de potloden goed te slijpen zijn.

Alle pastelpotloden zijn goed te slijpen met een dubbele metalen puntenslijper. Alleen het hout van het pastelpotlood van Derwent lijkt wat harder en daardoor lastiger te slijpen. Al moet ik zeggen dat ik het lastige slijpen ook wel eens bij Stabilo of andere merken heb meegemaakt. Ik had in deze test in ieder geval in 1 keer een scherpe punt bij alle 8 pastelpotloden. Het Conté pastelpotlood is dikker en past wel in het grote gat van de dubbele metalen puntenslijper of in de Derwent pastelpuntenslijper. Dat geldt ook voor Derwent en Caran d’ache. Ik denk dat hoe dikker de stift is hoe makkelijker de punt in de slijper afbreekt. Dus vooral bij de dikkere pastelpotloden slijp ik voorzichtig een korte punt of gebruik ik een mesje.

Blendbaarheid

Pastel heeft als mooie eigenschap dat het zich makkelijk laat blenden, zo kun je mooie kleurovergangen maken. Ik heb op een pastelmat een aantal dunne banen gemaakt en ben dit met een doezelaar naar rechts gaan uitvegen.

Cretacolor, Faber Castell, Stabilo blenden niet ver. Conté a Paris blend het verste, daarna Derwent, Koh I Noor en Bruynzeel. Wat mij opvalt is dat het zachte Caran d’ache pastelpotlood niet eens zo ver uitblend.

Onder deze test heb ik een cirkeltje ingekleurd en ben dit vervolgens met mijn vinger gaat uitvegen.

Cretacolor, Faber Castell Pitt, Stabilo Carbothello, Conté a Paris, Derwent, Koh I Noor, Bruynzeel, Caran d’ache

Cretacolor, Faber Castell vegen niet veel uit. Conté veegt het natuurlijkste uit en meest egaal, daarna Koh I Noor.

Kleurafgifte

Als je een kleur gebruikt dan wil je dat deze ook helder op papier te zien is, ook als je al een aantal lagen op je papier hebt staan. Pastel heeft als mooie eigenschap dat je van donker naar licht kan werken.

Hieronder zie je het witte potlood van ieder merk op pastelmat (antraciet) en rechts zie je dezelfde witte potloden op een zwarte basislaag.

Cretacolor, Faber Castell Pitt, Stabilo Carbothello, Conté a Paris, Derwent, Koh I Noor, Bruynzeel, Caran d’ache

Ik heb de witte pastelpotloden getest op antraciet en daar kwamen mooie duidelijke resultaten uit. Veel pastelpotloden hebben dezelfde kleurafgifte. In ieder geval wat wit en zwart betreft. De gene die er uit springen als witste zijn: Conté en Caran d’ache met Caran d’ache als duidelijkste het witst. Maar ik heb ook een Koh I Noor houtskoolpotlood getest en deze is zowat even wit als Caran d’ache!

Bij de zwarte zie ik bijna dezelfde resultaten. Cretacolor en Derwent zijn het minst zwart, daarna Faber en Stabilo en de rest lijkt heel erg op elkaar. Ook hier heb ik een zwart houtskoolpotlood van Koh I Noor erbij getest en deze is duidelijk zwarter! Links is direct op wit pastelmat getekend en rechts op een onderlaagje wit pastel.

Dekkracht

Aansluitend op de kleurafgifte gaan we nog een stapje verder door de dekkracht te testen. Je wil in meerdere lagen kunnen werken en je kleuren moeten dan nog goed zichtbaar zijn. Ook wil je meerdere merken door elkaar kunnen gebruiken.

We hebben alle potloden afzonderlijk van elkaar getest maar pakken ze ook goed over elkaar?

Alle merken pastelpotloden getest op een laag Stabilo Carbothello bruine basislaag
Alle merken pastelpotloden getest op een laag Conté a Paris bruine basislaag

Ik heb eerst een laag ingekleurd met Conté omdat dit potlood het makkelijkste inkleurt. Daarna ben ik de eerste letters van de merken er boven gaan schrijven met daaronder een stukje ingekleurd. Wat mij opviel is dat van alle potloden de kleuren iets minder fel uitpakken. Conté is prima om als onderlaag te gebruiken maar verwacht niet dat je lichte kleuren daarop nog heel licht uitpakken.

Hetzelfde heb ik gedaan met een stabilo onderlaag. Resultaat: Alle merken komen iets lichter uit op deze onderlaag. Ik vind dit een interessant resultaat, want zo kom je erachter hoe je de merken het beste samen kan gebruiken.

Lichtechtheid en conclusie

Van alle merken heb ik informatie opgezocht over de lichtechtheid. Lichtechtheid betekent dat de kleuren lang mooi blijven op je papier en niet vervagen. Alle merken hebben dit inzichtelijk en hebben een goede lichtechtheid. Caran d’ache is een merk die hier boven uitsteekt.

Cretacolor: harder pastelpotlood, kan daardoor hele scherpe lijnen maken, ideaal voor details, geeft het minste stof af, blend minder goed, mooie kleuren, zwart lijkt meer donkergrijs, slijpt goed maar breekt van binnen snel als het potlood gevallen is.

Faber Castell Pitt: harder pastelpotlood, lijkt op cretacolor maar voelt ‘vetter’, kan scherpe lijnen maken, moeilijker te gebruiken voor het grote inkleurwerk, blend minder goed, slijpt het makkelijkste, breekt minder snel.

Stabilo Carbothello: medium zacht pastelpotlood, goed voor details of basislaag, dus veelzijdig, slijpt prima maar breekt van binnen snel na val.

Conté a Paris: krijtachtig pastelpotlood, kleurt grote vlakken het makkelijkste in, blend érg goed, is lastiger te gebruiken voor hele dunne lijnen, heeft een goede kleurafgifte vergelijkbaar met Caran d’ache, grote slijper nodig door dikte potlood.

Derwent: medium zacht pastelpotlood, zwart lijkt meer donkergrijs, is soms wat lastiger te slijpen door het hout, erg mooi assortiment aan kleuren.

Koh I Noor Gioconda: zacht pastelpotlood, kleurt makkelijk in, ook goed voor details dus veelzijdig, heeft jammer genoeg maar 48 kleuren

Bruynzeel Design: zacht pastelpotlood, kleurt makkelijk in, ook goed voor details dus veelzijdig, heeft jammer genoeg maar 48 kleuren, lijkt op Koh I Noor qua kleurenpalet en zachtheid.

Caran d’ache: zacht pastelpotlood, heeft het witste pastelpotlood en de beste kleurafgifte, mooie huidskleuren en pasteltinten in het assortiment, voorzichtig slijpen met het grote gat van een dubbele puntenslijper of met een radeermesje.

> Deze test is gebaseerd op mijn persoonlijke bevindingen. Ik vind dat ieder merk goed te gebruiken is en zijn eigen kwaliteiten en kleuren heeft waardoor ze ideaal zijn te combineren met elkaar. Wat zijn jouw bevindingen over deze merken? En gebruik jij graag verschillende merken samen in je tekening?

Unison pastelkrijt, de kenmerken en eigenschappen

Ik kwam voor het eerst in aanraking met dit merk toen Emma Colbert haar eerste workshop in Enschede kwam geven. Emma Colbert werkt met Unison pastelkrijt op Velours, Suède of Pastelmat papier en maakt daar de mooiste tekeningen mee. 

Tijdens de workshops lag het pastelkrijt van Unison op tafel en het viel mij gelijk op hoeveel mooie kleuren er tussen lagen. Unison pastelkrijt heeft een heel ander kleurenassortiment dan andere merken. Ze hebben felle kleuren, maar vooral veel subtiele schaduw, licht en pasteltinten. Maar ook mooie natuurtinten zoals veel natuurlijke kleuren groen en bruin, wat ik wel eens mis bij andere merken.

unison pastelkrijt aardetinten

‘’The Natural Earth 1-18 colours in our range are comprised of pure refined Italian earth. So naturally beautiful, subtle and simple.’’ – Unison Colour

Waar ik heel blij van wordt zijn de verschillende sets die ze aanbieden. Er zit altijd een set tussen die je aanspreekt qua kleuren. En dan is het nog erg moeilijk kiezen! Emma Colbert heeft verschillende sets samengesteld met dierenkleuren, maar er zijn ook sets met portretkleuren en landschapkleuren.

Het verhaal achter Unison pastelkrijt

Unison is ontstaan doordat kunstenaar John Hersey maar niet het perfecte pastelkrijt kon vinden en besloot het zelf te gaan maken. Hij vond het pastelkrijt van andere merken te snel breken, geen fijne textuur hebben en hij mistte verschillende kleuren. Jarenlang is hij thuis aan de slag gegaan om een pastelkrijt te ontwikkelen die voldeed aan zijn eisen en wensen. In 1987 heeft hij Unison pastelkrijt gedemonstreerd en mensen waren direct enthousiast. 

unison pastel john hersey

‘’For John, it was a mission to make a world of colour’’ – Unison Colour

Het is klein begonnen, maar al snel werd er uitgebreid naar een grotere ruimte om te produceren en te verpakken. Nog steeds wordt Unison pastelkrijt gemaakt op de oorspronkelijke plaats in Tarset Valley in het prachtige natuurgebied van Northumberland. Er worden ieder jaar een half miljoen pastelkrijtjes verzonden naar kunstenaars over de hele wereld.

De professionele kwaliteit van Unison

De Unison pastels liggen in het hogere prijssegment. Dat komt omdat ze gebruik maken van de beste pigmenten, daardoor zijn ze lichtecht. Ook is alles met de handgemaakt en verpakt. De prijs-kwaliteitverhouding komt overeen met de tijd en moeite van het produceren van dit geweldige product.

Unison pastelkrijt is verkrijgbaar in allerlei kleuren. Klik hier voor een mooi overzicht van alle kleuren of bestel rechtstreeks vanaf de kleurenkaart in de webshop!

> Heb jij de Unison soft pastels al eens geprobeerd? Laat in een reactie hieronder weten wat je ervan vindt!

Er zijn 3 verschillende soorten puntenslijpers

Enkele of dubbele puntenslijpers

De gewone puntenslijpers en de goedkoopste optie. Ik slijp mijn punten even snel bij met deze puntenslijpers. Hoe ik dit doe? Ik maak wel eens gebruik van de enkelgaats puntenslijpers, maar vaak pak ik de dubbele. Bij de dubbele maak ik eerst gebruik van het kleine gat om een langere punt te maken. Vervolgens zet ik het potlood in het grotere gat schuin tegen het mesje. Op deze manier slijp je alleen wat pastel en krijg je een scherper en kort puntje.

Pastel maakt puntenslijpers bot en je zult dus meerdere van deze puntenslijpers nodig hebben per tekening.

Tafelpuntenslijpers

In de webshop heb ik verschillende tafelpuntenslijpers staan, de populairste is Swordfish. Bij een tafelpuntenslijper klem je het potlood en vervolgens draai je de punt scherp. Het bakje vangt het slijpsel op. Heel handig en je krijgt ook super scherpe punten!

Let op dat je niet te ver doorslijpt want dan neem je het risico dat je punt gaat afbreken in de slijper. Je kan beter net iets eerder stoppen of tussendoor even kijken of de punt goed is.

Een tafelpuntenslijper wordt ook bot als je deze gebruikt met pastel of kleurpotloden, wel minder snel dan gewone puntenslijpers. Om je slijper scherper te houden kun je het beste regelmatig de puntenslijper schoonmaken. Aan de achterkant maak je de slijper los van het geheel en zo kun je punten of slijpsel er tussenuit halen.

Ook wordt vaak aangeraden om regelmatig een houtloos grafietpotlood te slijpen, dit zal je slijper ook scherp houden.

Groot voordeel van de Swordfish: er zijn vervangbare mesjes te koop voor dit merk. Bekijk hier de blog over dit product!

Puntenslijpers in mes vorm

Voor de mensen die liever hun potloden met een mesje slijpen: Ik heb 1 mesje liggen die ik kan gebruiken voor het slijpen van punten.

Dit mesje is een radeermes van Faber Castell, het is stevig en ligt goed in de hand. Dit mesje heeft een plat stukje waar je met je duim druk kan zetten.

Bij dit mesje heb je veel controle waardoor je kleine stukje van je potlood kan slijpen. Het slijpen met een mesje kost de meeste tijd van alle 3 manieren van puntenslijpen.

Bekijk hier de video over puntenslijpen!

>Welke manier van puntenslijpen vind jij het fijnste werken?

PanPastel is een relatief nieuw product

Dit product komt uit Amerika en bestaat kortgezegd uit grote hoeveelheden pigmenten in een rond plastic bakje. Het doet een beetje denken aan make-up omdat je PanPastel aanbrengt met speciale sofft tools sponsjes. Ieder bakje bevat 9 ml aan PanPastel en dat is 40% meer dan een gemiddeld pastelkrijtje. Je kan dus heel lang met 1 kleur.

De reden dat ik dit product interessant ben gaan vinden is dat het goed te gebruiken is in combinatie met pastelpotloden. Ik gebruik voornamelijk pastelpotloden en zet daarmee ook mijn basislaag op. Omdat krijt een te dikke laag maakt kan ik er moeilijk overheen tekenen. Met PanPastel is dit anders. Je brengt met PanPastel dunne laagjes aan en dit is ook aan te raden. Zet je kleur in 2 á 3 laagjes op in plaats van teveel in één laag op papier te smeren. Met de dunne laagjes brengt je kleur steeds een stukje meer naar voren zodat je daarna nog goed met pastelpotloden overheen tekenen. Ideaal voor het opzetten van je basislaag dus!

panpastels

Bij het aanbrengen van pastelkrijt moet je vaak nog het krijt uitsmeren om het mooi in het papier te vegen. Bij PanPastel breng je het aan met een sponsje en heb je direct dit effect. Dus 1 handeling minder.

Nog een voordeel van PanPastel

Is hoe schoon het werkt. Het wordt aangeraden om met de sofft tools sponsjes te werken in plaats van met je vingers. En ik moet zeggen dit werkt ook een stuk beter. De sponsjes pakken het pastel goed op en je brengt het vervolgens heel makkelijk aan op je papier. Wattenstaafjes bijvoorbeeld neemt teveel pastel op waardoor je daarna nauwelijks wat op papier krijgt. Het is dus aan te raden met deze sofft tools te werken. Bovendien zijn ze in alle maten en vormen te krijgen en heb je al gauw je favorieten waar je graag mee werkt.

PanPastels geven ook minder stof dan de meeste pastelkrijt, dus je houdt makkelijker je papier schoon.

Let bij het gebruik van de sponsjes wel op!

Zet niet teveel druk op het sponsje bij het aanbrengen van het pastel op je papier, anders slijt je sponsje te snel! Op sommige papiersoorten is het uiteindelijke slijten niet te voorkomen, maar aai altijd met je sponsjes in plaats van te drukken.
Panpastel sponsjes maak je schoon door ze simpelweg af te vegen aan een keukenpapiertje of onder de kraan met zeep, daarna goed laten drogen.

Meer weten over PanPastel? Ik heb een cursus video gemaakt waarin ik voordoe hoe je een papegaai tekent met pastelpotloden en PanPastels!

Alle kleuren van PanPastel bekijken? Klik hier voor een handige pdf of bestel rechtstreeks vanaf de kleurkaart in de webshop.

Tip: Gebruik de PanPastel trays om je PanPastels makkelijker op te bergen.

Alle soorten pastelpapier vergeleken

Vorig jaar ben ik de webshop begonnen met een klein assortiment. Zo had ik bijvoorbeeld alleen Pastelmat, omdat ik zelf dit papier ook het vaakst gebruik. Ik heb besloten om de webshop nog meer te laten groeien en jullie meer keuze te geven in soorten pastelpapier. Maar ik wil wel dat jullie de goede keuze kunnen maken door er genoeg informatie over te geven. Hieronder de voor en nadelen van een aantal papiersoorten die bij mij in de webshop staan.

Canson Mi Teintes

– Dit pastelpapier heeft als enige twee zijdes waar je op kan tekenen; Een honinggraat structuur en een gladde achterkant
– Je kunt je pastel goed uitvegen op dit papier
– Het papier neemt minder het pastel op. Hierdoor kan je minder lagen kwijt
– Kies je papierkleur goed uit. Dit papier dekt minder goed waardoor de papierkleur door de tekening zichtbaar kan blijven
– De prijs-kwaliteit verhouding is goed

Canson Mi Teintes Touch

– Dit pastelpapier heeft 1 zijde waar je op kan tekenen, een grof schuurpapier achtig oppervlak
– Het is steviger/dikker papier dan de gewone Canson mi Teintes
– Deze papiersoort bevat bijzonder mooie kleuren in het assortiment
– Geschikter om met krijt op te tekenen dan met pastelpotlood vanwege de grovere structuur

canson mi teintes

Clairefontaine Pastelmat (mijn favoriet)

– Het heeft in tegenstelling tot veel ander pastelpapier een hele lichte structuur. Hierdoor ga je de structuur niet terug zien in je tekening.
– Door die structuur pakt het pastel heel goed,
– daardoor komen kleuren mooier uit en kun je veel lagen kwijt,
– waardoor je papierkleur niet door je tekening heen komt
– en hoef je na afloop niet te fixeren
– Het veegt pastel wat lastiger uit omdat dit pastelpapier veel pastel opneemt
– Daardoor gumt het ook wat lastiger

Uart

– Deze papiersoort heeft als enige verschillende gradaties structuur.
– De structuur lijkt op pastelmat maar op Uart veegt het pastel makkelijker uit.
– Je kan er veel lagen op kwijt.
– Deze papiersoort wordt ook veel gebruikt voor kleurpotlood tekeningen (structuur 500)

Hahnemuhle Velours pastelpapier

– Een heel harig oppervlak om op te tekenen
– Hierdoor krijg je een wat minder scherpe tekening
– De haren in het oppervlak geeft je tekening een zachtere uitstraling
– Pastelkrijt pakt er beter op dan pastelpotlood. Het is dus ideaal papier voor pastelkrijt
– Je kan er redelijk wat lagen op kwijt
– Gummen gaat niet, dus je kunt niet met raster werken
– Dunner pastelpapier, dus plakken op Foamboard is aan te raden

tekening op velourspapier

Suède karton

– Ook een harig oppervlak, maar dan korthariger dan Velours.
– Zelfde effect: een zachte uitstraling in je tekening
– Softpastelkrijt pakt er beter op dan potlood
– Je kan er met pastelkrijt heel veel lagen op kwijt
– Gummen gaat lastig
– Dikker dan Velours

vlinder suede karton

Bestel het proefpakketje om alle soorten pastelpapier te kunnen testen! Toch liever één soort papier uitproberen? Bestel een gratis sample hier, hier én hier.

Wat zijn jouw bevindingen over deze papiersoorten? Welke nieuwe soort zou jij nog graag terug zien in de webshop?

Tekeningen bewaren/inlijsten/versturen

Je tekening is af maar je bent er nog niet over uit welke lijst er om heen moet, of je heb nog geen lijst. Als ik mijn tekeningen wil bewaren dan doe ik dat in een tekenmap. Je hebt verschillende tekenmappen. De meest bekende is die met elastiek, pas op dat je er 1 koopt waar je tekeningen niet gelijk uitvallen als je de map rechtop houdt. Daarnaast heb je nog mappen met rits die ook heel handig zijn om je tekeningen in te vervoeren. Ik heb zelf zo’n map vaak gebruikt, het is stevig en er zit een schouderband aan. In deze map zitten plastic hoezen waar je je tekeningen in kunt bewaren. Let wel op dat je de tekeningen er voorzichtig in en uit doet anders veegt je tekening misschien uit langs het plastic.

Tip: Gebruik pergamijn papier op je tekening als beschermvel

Het is verstandig om je tekening niet te lang op je ezel of tekentafel te laten staan. Pastelmat neemt namelijk ook stof op ben ik achter gekomen.. En het is dus heel lastig deze stofdeeltjes van je tekening te halen. (kneedgum lukt dan nog het beste)

Moet je een tekening ook fixeren? Sommige mensen fixeren hun tekeningen. Ik zelf doe dat liever niet omdat ik weet dat dit de kleuren en het contrast kan aantasten. Vooral op Pastelmat is dit heel erg af te raden. Het geeft namelijk vlekken. Als je toch het fixeren wilt uitproberen, doe dit dan van grotere afstand en spray niet teveel in 1 keer.

Het beste wat je kunt doen met je tekeningen is inlijsten. Bij de Action of Ikea haal ik mijn tijdelijke lijstjes. Ik kies dan altijd lijsten met een passe partout. Dit zorgt ervoor dat de tekening het glas niet aanraakt. Als je een tekening zonder passe partout wilt inlijsten zorg dan dat je tekening nooit langs het glas veegt. Na een tijdje laat ik het werk goed inlijsten bij een lijstenmaker.

Ik raad mijn opdrachtgevers altijd aan om naar een goede lijstenmaker te gaan. Een lijstenmaker kan heel goed zien welke lijst en passe partout de tekening nog mooier uit laat komen. Bovendien hebben ze verschillende soorten glas, bijvoorbeeld ontspiegeld glas.

Tot slot! Je hebt een tekening gemaakt voor iemand anders en je wilt deze veilig versturen. Je kunt het versturen in een lijst (ik raad dan plastic aan, dat gaat minder snel kapot). Maar zelf verstuur ik het in foamboard. Het voordeel van Foamboard is: het is licht en stevig en het breekt moeilijk. Ideaal dus voor het verzenden. Als eerste zorg ik dat mijn platen foamboard net iets groter zijn dan de tekening. Op deze manier heb je wat speling als vanaf de rand toch een beschadiging in het pakket komt. Op de eerste plaat foamboard maak ik de tekening vast door met papier over de hoeken te plakken zoals in een fotoboek. Natuurlijk zonder dat ik met plakband de tekening aanraak. Het is heel belangrijk dat de tekening stevig vast zit en niet kan schuiven in het pakket. Je kunt er vervolgens een pergamijnvel opleggen maar zorg ervoor dat dit ook niet schuift. Als tweede stap doe ik de 2e plaat foamboard erop leggen en tape ik de platen vast aan de randen. Als derde stap het mooi inpakken van het pakket door middel van pakpapier.

Het belangrijkste bij het bewaren/inlijsten en verzenden van je tekening is dat het niet kan schuiven. Pastel en grafiet zal dan uitvegen.

Ik hoor graag of jullie wat hebben gehad aan deze blog! En ik ben ook heel benieuwd naar jullie manieren van bewaren/inlijsten en verzenden!

Mijn 5 favoriete merken pastelkrijt

Als vervolg op mijn 4 favoriete merken pastelpotloden, heb ik deze blog geschreven. Heb je moeite met kiezen van jouw favoriete soft pastelkrijt? Bekijk dan mijn bevindingen over de voor en nadelen in deze blog!

Er zijn zowel harde als zachte soft pastel krijtjes te krijgen. De zachte krijtjes zijn vooral handig voor opvullen van grote vlakken, zoals bij achtergronden. De hardere krijtjes kan je gebruiken om gedetailleerder mee te tekenen. Er zijn veel verschillende merken soft pastel krijt met allemaal hun eigen unieke eigenschappen. Hieronder staat een handig overzichtje.

Faber Castell mini pastelkrijt

– de goedkoopste van alle pastelkrijtjes
– toch een goede kleurafgifte
– meer krijt gebruiken voor goede smeerbaarheid
– 72 kleuren maximaal
– het zijn hoekige krijtjes dus ideaal om gedetailleerder mee te tekenen
– deze krijtjes zijn niet los na te bestellen

Rembrandt soft pastelkrijt

– goede prijs/kwaliteit verhouding
– prima assortiment aan kleuren
– goede kleurafgifte
– fijn om te smeren
– hoekige kantjes voor gedetailleerder werk
– bij breken heb je weer scherpe kantjes aan je krijtje voor details

rembrandt pastelkrijt

Sennelier soft pastel (handgemaakt)

– hele goede kleurafgifte
– zacht pastelkrijt, dus smeert enorm goed uit
– groot assortiment aan kleuren
– bij breken kruimelt het een beetje, geen scherpe details mee te maken

Unison soft pastel (handgemaakt)

– hele goede kleurafgifte
– zacht pastelkrijt, dus het smeert erg goed uit
– groot assortiment aan kleuren
– bij breken heb je weer scherpe kantjes aan je krijtje voor details
– duurste krijtje

Koh-i-Noor Toison d’Or

– heel zacht soft pastel, daardoor goed uit te smeren
– met 48 kleuren een kleiner assortiment dan andere merken
– scherp geprijsd, dus een betaalbare optie voor een startersset

Op zoek naar ideaal papier voor pastelkrijt? Ik heb nog wel wat tips in mijn blog over pastelpapier!

Heb jij ook een favoriet? Laat het ons in een reactie hieronder weten!

Pastelpotloden, iedereen heeft zo zijn favoriete merken

En als je eenmaal je favoriet hebt ontdekt, dan wijk je daar niet zo snel meer van af. Echter, dat was in mijn geval wel zo. Ik werkte al jaren met Faber Castell Pitt. In mijn ogen was dat het beste merk pastelpotlood. Door de jaren ben ik andere pastelpotloden gaan proberen. Ik kan daar dus nog wel 3 merken aan toevoegen. Ondertussen kan ik zeggen dat ik alle merken geprobeerd heb. Onderstaande merken zijn nu mijn favoriet:

Faber Castell Pitt

– Het is een wat harder pastelpotlood
– je hebt daardoor minder snel afgebroken punten
– en zijn de punten scherp te slijpen
– dus ideaal om details mee te tekenen

Stabilo Carbothello

– ze hebben mooie heldere kleuren
– ten opzichte van de Faber Castell Pitt pastelpotloden meer grijze en blauwe kleuren
– ze tekenen zacht en toch zijn ze ook scherp te slijpen
– wordt ook wel pastelkrijt in potlood vorm genoemd

Koh I Noor Gioconda

– qua hardheid plaats ik deze tussen Faber Castell en Stabilo in. Helemaal goed dus.
– mooi scherp te slijpen
– hele mooie kleuren en verrassend nieuwe kleuren ten opzichte van de andere merken pastelpotloden
– de volledige set bestaat uit 48 kleuren. Het is een goede aanvulling of een mooie startersset
– zeer scherp geprijsd. Ideaal als je voor een kleine prijs wilt beginnen met pastel tekenen

Caran d’Ache pastelpotloden

– het is een heel zacht pastelpotlood
– hierdoor heeft het de hoogste kleurafgifte
– de witte is dus het witst van alle pastelpotloden
– de huidskleuren vind je bij geen enkel ander merk. Maar ook veel andere kleuren zijn een goede aanvulling op andere merken
– doordat het een zacht potlood is moet je voorzichtig slijpen en absoluut niet je potlood laten vallen.
– kostbaarste potlood, vanwege de hoeveelheid pigment dat in de pastelpotloden is verwerkt. Vandaar de hoge kleurafgifte

Wil je je pastelpotloden set uitbreiden met een ander merk? Via mijn webshop kun je ze bestellen! Klik hier!

Ik lees graag wat jullie favoriete merken pastelpotloden zijn en waarom!

Winkelwagen
0
error: Alert: Content is protected !!