Uitgelicht: LuxArchival van Brush and Pencil

Na jaren van uitproberen en testen is het nieuwe papier van Brush and Pencil op de markt gebracht! Alyona Nickelsen, bekend om haar realistische kleurpotloodtekeningen, ontwikkelt zelf haar producten. Ze heeft eerder een productlijn uitgebracht onder de naam Brush and Pencil en brengt nu papier uit om dit alles compleet te maken!

Ik was al een half jaar (on)geduldig aan het wachten tot ik het kon uitproberen. Dit papier zou namelijk niet alleen voor kleurpotlood super geschikt zijn (ook aan alle recensies te lezen), maar je kunt er ook met pastel of houtskool op werken.

Kwaliteiten

Even op een rijtje de kwaliteiten van dit papier zoals het op de verpakking staat:

· Wit (gebroken wit)
· Structuur: 400
· Archival and is compliant with ISO 11108
· De structuur is gedrukt op 100% katoen
· Zuurvrij
· Lignine-vrij
· Zal in 100 jaar niet geel, donker, broos worden of verslechteren
· Oppervlakte van het papier is egaal en consistent
· De structuur kan goed tegen gummen of andere bewerkingen
· Het papier krult niet
· Je kan er droog en nat op werken en het het pakt 30+ lagen van: kleurpotlood, pastel, houtskool of grafiet

Test één!

Ik ben dit papier in eerste instantie gaan testen door er een volledig afgewerkte tekening op te maken. Dit is voor mij de ultieme test om te voelen wat het papier doet.

De eerste laag ben ik gaan op zetten met een roze Derwent pastelpotlood. De kleur knalt mooi van het witte papier en als ik deze laag wil uitvegen ben ik verrast, dat gaat makkelijker dan ik dacht. Het papier heeft namelijk een grovere structuur dan pastelmat, maar het lijkt makkelijker uit te vegen. De volgende lagen met details pakken er makkelijk op en zo ga ik verder met de rest van de tekening.

Mijn eerste conclusie: het papier is mooi plat en trekt niet krom, het laat de kleuren heel mooi uitkomen, de structuur zit mij niet in de weg bij het tekenen, het veegt en blend goed uit, het lijkt wat meer pastelstof te geven.

Test twee!

Om een vollediger beeld te krijgen van de kwaliteiten van dit papier ga ik nog een vergelijkingstest doen met Pastelmat en Uart. Dit zijn ook beide ”sanded papers” en vallen dus onder dezelfde lijn van papier als LuxArchival.

Van links naar rechts: LuxArchival, Pastelmat, Uart. Wat gelijk opvalt is dat Lux als enige plat op tafel ligt.

Nou zul je denken: gaan mijn potloden dan niet heel snel op? Ik denk dat dat niet erger is dan bij pastelmat. Want ik merk dat ik bij pastelmat wat meer laagjes moet gebruiken om het dekkend te krijgen en daarom zal je pastelpotloden op beide papiersoorten even snel gaan.

Als ik de basislaag uitveeg in het papier, merk ik dat dit bij Luxarchival en Uart het makkelijkste gaat, ook in de volgende lagen merk ik dit. Pastelmat lijkt het pastel wat meer in het papier te zuigen. Hierboven zie je de eerste laag van details. Daar zag ik wat ik al in de eerste testtekening dacht te zien. Van links naar rechts: LuxArchival, Pastelmat, Uart. De donkere en lichte kleuren komen op Luxarchival het beste naar voren, ook in de volgende lagen.

Test drie!

Ik heb hierboven in foto’s en tekst proberen duidelijk te maken wat de kwaliteiten zijn van Luxarchival. Om dit wat completer te maken heb ik een korte video gemaakt waarin je de verschillen met Pastelmat en Uart nog eens kunt bekijken.

Conclusie

Luxarchival lijkt meer op Uart dan op Pastelmat, maar ik vind het een verbeterde versie van Uart. Dat komt omdat de kleuren nog net wat helderder naar voren komen op Luxarchival, de witte papierkleur mooier is en het papier niet krom trekt en steviger aanvoelt. Uart heeft daarentegen weer een mooie zwarte kleur papier.

Vergeleken met Pastelmat is het wel anders en dat zit hem in de structuur. De structuur van Pastelmat is gladder en het pastel wordt in het papier getrokken. Bij Luxarchival zorgt de structuur voor veel heldere kleuren en hoef je totaal geen moeite te doen in je volgende lagen om delen weer lichter of donkerder te maken. Bij Luxarchival kun je ook gedetailleerd werken maar het is in het begin wel even wennen.

Dit papier heeft mijn nieuwsgierigheid gewekt en ik wil het ook absoluut met kleurpotloden gaan proberen. Voor de kleurpotloden heeft Alyona een handige blender en fixatief en nog meer uitgebracht. Als je met kleurpotloden op ”sanded paper” werkt voelt het haast alsof je met pastelpotloden werkt. Het heeft dezelfde voordelen: je kan van donker naar licht werken.

>Ik ben ontzettend blij de mooie producten van Alyona straks in mijn shop te hebben en ik hoop daar jullie een plezier mee te doen! Ga jij het uitproberen?

Meng je in het gesprek!

  1. lydia schreef:

    Dank je wel, voor deze mooie info. En ik ga het papier zeker uitproberen, zodra het voorradig is.

  2. Misty2000 schreef:

    Ik ben nu bezig met de oefen tekening op luxarchival papier en ik moet zeggen, na wat wennen, dat het zeer prettig werkt en vooral de vele laagjes die je kunt aanbrengen zonder dat je daar hinder van ondervind. Maar ik heb eigenlijk een vraag mbt het formaat. Kun je ook aan grotere formaten van dit papier komen? 🙂 Zou toch eens een grotere tekening daarna willen proberen op dit papier.

  3. Denise schreef:

    Dit papier uitgeprobeerd, kleuren zijn prachtig. Wat ik jammer vind is dat ik niet eerst een lichte schets kan maken met potlood, het komt er gelijk heel dik en donker op. Uitgummen is ook geen optie, het vlekt helemaal uit. Hierdoor werkt dit voor mij niet echt helaas, terwijl de kleuren wel echt helemaal tot zijn recht komen op dit papier. Dus ik vind het super jammer dat ik hier niet echt mee kan werken op deze manier! Je moet toch wel kunnen gummen… anders mag ik geen één fout maken, dat wordt lastig.

    1. Anne-Baukje schreef:

      Ja daar heb je wel een goed punt! Een schets maken is wel lastiger omdat het de kleur zo goed opneemt dat het er algauw donker op komt. Misschien beter om dan een schets te maken op ander papier en deze met overtrekpapier over te trekken. En als het er dan donker op komt, deze lichter te deppen met kneedgum.
      Sowieso vind ik het deppend gummen met kneedgum wel de beste manier van gummen op dit papier.

      1. Denise schreef:

        Bedankt voor de tip, ga ik zeker proberen!

        1. Frede schreef:

          Ik heb een keer een ‘Krijt vulpotlood set’ van Signet Color van het Duitse merk Hoechstmass gekocht, in een stoffenwinkel. Dat kun je goed gebruiken om voorzichtig te tekenen en er weer makkelijk afhalen. Het is eigenlijk voor (patronen)tekenen op stof.

Leave a comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Winkelwagen
0